Apr 21, 2010

Vorbe

Unul dintre blogurile pe care le am in Reader este cel scris de Dragos Bucurenci. Prima oara am auzit de Dragos cand eram inca in liceu, la Liceul de Informatica Bucuresti (actual Tudor Vianu), prin clasa a10-a sau a11-a. Stiu ca era cu un an mai mic decat noi, si avusese parca un rezultat bun la o olimpiada. Apoi am mai auzit de el de la profa de romana (care nu ii era si lui profa, dar auzise cumva de el) cum ca ar fi un tanar cu o personalitate puternica care se reflecta in opinii pertinente. In fine, amintirile astea vechi sunt cam sterse, si poate un pic amestecate cu alte amintiri ale perioadei respective. Peste cativa ani l-am "reintalnit", si apreciat, ca autor al romanului Real K, pentru ca apoi sa il vad din ce in ce mai des in paginile ziarelor, pe internet, sau la televizor, in general in ipostaza de activist ecologist (sa imi fie scuzata exprimarea seaca). Ca de obicei: cu o personalitate aparte, cu opinii puternice, bine exprimate. Nu am fost intotdeauna de acord cu parerile lui, nu sunt un fan al lui, dar il apreciez.

Pe Honorius Prigoana nu il cunosc mai deloc. L-am vazut de cateva ori la televizor si am citit de cateva ori despre el in ziar. Parerea pe care mi-a facut-o este una foarte proasta. Mi se pare ca e un fanfaron, la fel ca si tatal sau, plin de aere si ifose, foarte convins de valoarea propriilor sale pareri. Dar am avut ocazia sa il cunosc mai bine prin intermediul blogului lui Dragos. Stiam ca tanarul Prigoana a terminat o facultate prin US. Nu imi inchipuiam ca a fost cine stie ce facultate, mai ales ca aveam o impresie deja formata despre el. Dar, surpriza, vine tanarul fost-candidat sa ne spuna ca facultatea respectiva este una dintre cea mai buna scoala de afaceri din Midwest. Fapt demontat cu argumente solide de Bucurenci. Deci, intr-adevar, Honorius este un mincinos si un om lipsit de decenta, care inseala cu buna stiinta oamenii, cu scopul precis de a se pune in avantaj. Toate bune si frumoasa pana aici, chiar ma bucuram ca s-a gasit in sfarsit cineva care sa mai puna la locul lor toate pretentiile pseudo-aparitiilor gen Honorius. Socul a venit insa cand am citit o serie de comentarii imbecile de pe blogul respectiv (prea multe, din pacate). Acei comentatori s-au gasit sa ne lumineze: de fapt Bucurenci este invidios pentru ca Honorius chiar este foarte capabil, facultatea pe care a facut-o chiar este cea mai buna pentru ca, nu-i asa, e din US, ce conteaza ca nu e chiar prima ci a 40-a, pana la urma Bucurenci, si toti cei care ii tin partea, nu pot spune despre scoala respectiva pentru ca sunt pe plaiuri mioritice. Si, mai presus de toate, am regasit obsesia romanului: domne, Honorius vorbeste bine. Pai da, si ce? Parafrazand un alt comentator de acolo: vorbeste bine dar spune prostii, ne arunca praf in ochi. Pentru ca, dupa cum era de asteptat, au fost si destui comentatori care impartaseau parerea autorului. Totusi, gustul rau ramane: prea multe comentarii in care autorul era acuzat de rea-vointa, fondul problemei era sarit.

Concluzia e ca m-am saturat sa aud de astfel de oameni, care si-au cumparat un CV, venind si tinandu-ne lectii despre educatie, despre viitor, despre orice. Ma bucur ca juniorul a pierdut alegerile, ar fi fost o rusine sa avem asa ceva in Parlament (desi, la o analiza mai atenta, deja Parlamentul e destul de rusinos si fara el).  In plus m-am saturat si de oamenii care inghit pe nerasuflate ceea ce li se serveste la televizor sau in ziare, care nu au idee despre ce vorbesc, dar totusi pretind ca inteleg, care nu au alte argumente decat cele provenind din clisee.

Ceea ce a facut Bucurenci e admirabil, mai ales ca s-a expus unor comentarii in care a fost facut cu ou si cu otet. Demersul sau nu mi se pare un gest facut din rautate, cum a fost acuzat, ci dimpotriva: mi se pare un gest facut din responsabilitate! Este chiar un gest foarte necesar...

P.S.: o sa vina si postul despre Londra.... e in curs de scriere.

11 comments:

  1. Asa imi plac mie romanii aia care zic "Ce rea si invidioasa e lumea, se iau de bietul baiat care a 'castigat o bursa' in strainatate, a invatat acolo si uite ce favor nemaipomenit ne-a facut ca s-a intors in tara". Asa destept e ca a platit tacsu' scoala si in conditiile astea putea sa faca oriunde, ma si mir, ca era mult mai de fitze sa faca la Londra sau Paris. Si era atat de bun ca acolo nu s-a remarcat cu nimic, si s-a intors tot unde "banu' lu' taticu'" dicteaza. Dar asa patesti daca spui cruntul si durerosul adevar. Sa ne amintim de atitudinea de gentleman si de om ce respecta educatia a domnului Prigoana senior cand la o discutie despre gay parade a spus unei studente care reprezenta o anumita organizatie, ca ea e un nimic asa imbracata din obor si ca el nu crede ca daca i-ar da nu stiu ce masina scumpa pe ea nu ar interesa-o. Nu spun ca agreez ideile repectivei organizatii, asa cum si parerile celeilalte parti reprezentate de madam printesa Caragea si Prigoana senior- atotcunoscatorul adevarului absolut pe lumea asta - mi s-au parut si mai jenante.

    ReplyDelete
  2. Pe mine ma enerveaza cel mai tare parerea, aproape universala in Romania, ca studiile afara iti garanteaza calitatea. E total gresita: stiu o gramada de absolventi de facultati/mastere/doctorate in strainatate (US sau Europa) care nu sunt cu nimic mai buni ca absolventi ai unor programe de studii echivalente din Ro, ba chiar, pe alocuri, sunt mai slabi. Trebuie insa pusa in evidenta si partea plina a paharului: daca termini un program de studii la o facultate buna din afara, atunci chiar ai o calitate certificata. Am mai scris despre asta mai demult aici, si imi pastrez parerea aproape neschimbata.

    ReplyDelete
  3. Tantanis! Ceva frumos...
    Ma, sunt de acord cu voi in ceea ce priveste "fabricarea" artificiala a asa-ziselor valori (asta imi aduce aminte de bancul cu copilul care se juca in noroi si vine un politai si-l intreaba: "ce faci?" "pai un politist" "si din ce il faci?" "pai o parte noroi si o parte rahat" La care politaiul il ia la bataie; a doua zi se repeta scena "ce faci?" "pai un pompier" "si din ce il faci?" "pai din doua parti de noroi" "pai si de ce nu ii pui si rahat?" "pai ar iesi politist").
    Cu ceea ce nu sunt de acord insa este domnul Bucurenci. Nu vreau sa para ca fac precum cei care comenteaza pe blogul lui. Dar cum sa spun... I don't like the guy. Pe cat de parvenit si prefacut e prigonelul, pe atat de bagator de seama este Bucurenciul (totusi, observati ca scriu cele doua nume proprii cu diferit din punct de vedere al majusculelor). Ok, sunt de acord ca are puncte de vedere pe care le sustine si le argumenteaza si are curajul sa le expuna. Insa parerea mea sincera e ca punctele lui de vedere nu sunt tocmai ale lui, ci mai mult ale "parerii la moda". El iese in fata mereu cu chestii la moda, dupa mine, ca sa fie bagat in seama si sa aiba faima. Ceea ce nu e neaparat un lucru rau, pentru ca multa lume viseaza la faima, dar parca e mai important cum ti-o construiesti...

    ReplyDelete
  4. Ce ati spus voi aici nu se poarta sau se face doar in Romania, ci si in Spania sau Italia. Si ca sa intaresc spusele lui Florin, e mult mai tare un doctorat acasa decat la Universitat Rovira i Virgili :))...Raducule, de aia te-ai lasat tu aici :)) era doctoratul prea tare in distractie si viata relaxanta

    ReplyDelete
  5. Hm, nu stiu ce sa spun despre doctoratele la URV. Iar doctoratele, in special, depind foarte mult de ceea ce ai lucrat nu de locul in care ti l-ai luat. Degeaba ai doctoratul luat in cine stie ce loc daca nu ai si 3-4 articole publicate pe tema tezei. In general un loc bun pentru doctorat este acela care iti faciliteaza accesul la informatie, intalnirile cu cercetatori remarcabili, etc. Si cred ca scoala doctorala de FLA de la URV a fost buna, din punctul asta de vedere.

    ReplyDelete
  6. Da a fost...dar cand vezi URV scris pe diploma...nu se compara cu unul la Turku, King's College sau Harvard...orice mi-ai zice tu...bine daca ai rezolvat NP=P te mai doare la basca unde l-ai facut...poti sa il termini si acasa :)

    Evident ca materialul pe care il ai e cel mai important nu locul...si in general universitatile mari si prestigioase iti pun la indemana materialul cel mai bun si persoanele cele mai competente

    ReplyDelete
  7. In principiu lucrurile cred ca trebuie facuta o analiza mai fina:
    - Da, o diploma de Harvard/Cambridge(indiferent de colegiu)/MIT/etc. e buna, orice ai face. Pentru ca trebuie sa indeplinesti niste criterii foarte dure ca sa o iei.
    - O diploma de la Turku nu stiu (chiar nu stiu, nu zic ca nu e) cat de buna e in general in Computer Science, ci stiu ca e foarte tare in limbaje formale. La fel sta treaba si cu scoala de la URV (care, din pacate, chiar nu cred ca spune mare lucru in TCS, in general). La URV e aiurea ca mai vine si de la o facultate de litere...

    Sustin insa cu tarie ca lucrarile scrise de un cercetator sunt cele care il definesc. Nu atat diplomele. Astea pot fi mai mult un scut, cand are probleme.

    ReplyDelete
  8. Ce pot spune este ca mie mi se parea un loc prielnic cercetarii cel de la Tarragona, tocmai datorita accesului atat la informatie, cat si la comunitatea stiintifica. Ce sa mai spun de toti profesorii care s-au perindat pe acolo si de la care, una-peste-alta, am asimilat cate ceva.

    Totusi, datorita unor factori, uneori conjuncturali (aici vorbesc de mine), alteori politici (cum ar fi despotismul lui Carlos), oameni ca mine la momentul respectiv (care nu aveau trasata o directie clara), tind sa se lase prada asezarii destul de idilice a Tarragonei pe malul Mediteranei si a stilului de viata spaniol si sa nu profite la maximum de "oferta URV".

    Eu cred ca in definitiv poti face cercetare oriunde, daca stii ca asta vrei si te duce bibilica. Intr-adevar, anumite conditii faciliteaza chestia asta, dar nu pot spune ca inclina in mod iremediabil balanta. Deci cumva sunt de acord cu ceea ce spune Florin. Pana la urma valoarea unui cercetator e data de contributiile lui, nu neaparat de niste diplome.

    Ce am scris mai sus este strict parerea mea si atat.

    ReplyDelete
  9. Imi pare rau ca ma folosesc de blogul vostru ca sa povestesc o experienta de-a mea, dar simt ca trebuie sa o impart cu lumea cumva, iar cum blogurile mele trateaza alte subiecte, ma tem ca nu am de ales... Asa ca voi incepe, inca o data cu scuzele de rigoare :-)

    Dupa cum o parte dintre voi stiti deja, ieri m-am intors de la Iasi. Am fost cu trenul (motivele pentru care am facut acest lucru au fost diverse), insa aceasta calatorie cred ca a fost cea mai traumatizanta din toata viata mea de pana acum. Pai de ce? Lasand la o parte controlorii care se adunau intr-un compartiment si fumau, la vreo 3 scaune distanta de mine, cumva pe diagonala era un nene care a vorbit absolut tot drumul. I-am aflat povestea vietii lui si a celor cu care statea de vorba. De doua ori (Miruna banuieste din cate i-am povestit ca sufera de alzheimer). Chestia e ca fusese profesor de matematica la facultatea din Iasi (preda analiza din cate am inteles), iesise la pensie, si se pare ca avea cate o parere despre orice. Interlocutorii sai erau o tipa - sholdoveanca get-beget care traia in Olanda pe langa Eindhoven - si un taran batran (avea 85 de ani), care mergea la Ploiesti, la o nepoata de-a sa, Titza. Toate aceste detalii le-am aflat fara sa vreau de la domnul ex-profesor, care simtea nevoia sa repete tot ce afla. Omului ii placea sa se auda, astfel ca ii punea o intrebare gasculitzei din fata, iar in timp ce ea raspundea, el o oprea (zicea: "Stai!") si incepea sa povesteasca el ceva legat din ce spusese ea. Ceea ce mi se parea incredibil era ca gagica chiar se uita in gura lui cu cate vrajeli si tampenii spunea (la bietul taran batran nu aveam pretentii). Mi se pare clar ca individul vrajea studente ca sa le treaca examenul in vremurile lui de glorie.
    In fine, nostim (desi, credeti-ma ca imi venea sa ma duc sa-l omor) era ca din cand in cand povestea ceva ce spusese mai devreme, dar fie uitand anumite amanunte, fie schimband povestea. AH, si inca ceva, cred ca idolul lui era Pitagora, pentru ca pe langa multele teoreme despre spatiu si timp (???) pe care le-a povestit gagicii ca le-a nascocit Pitagora, a inceput sa-i spuna si ca celebrul matematician si filosof a prevazut mecanica cuantica si budismul (ce sa-ti povestesc, de parca metempsihoza ar fi fost o miscare iesita din comun). Pe langa asta, tot Pitagora povestea despre simfonia stelelor, a planetelor si despre asezarea lor. Cica el ar fi spus si ca ar fi valabil si in ziua de azi ca masa planetelor este invers proportionala cu distanta fata de Soare. Lasand la o parte ca asta face parte din teoria heliocentrica, iar Pitagora nu avea de unde sa stie de ea ca se lansase mai tarziu, chestia cu masa e o tampenie. Iar gagica il credea!!! Si inca ceva, te astepti de la un matematician sau in fine, tentativa de asa ceva, sa nu creada orbeste in zodiace. Dar el nu, cica zodiacul ar fi cea mai adevarata chestie de pe lumea asta (nostim a fost ca la inceput aflase ca taranul era din zodia Fecioarei, iar apoi cand l-a mai intrebat o data cand e nascut, a zis ca e Leu :)), deci ramolit domnu' matematician). Asaaaa, si la un moment dat a inceput sa-i citeasca zodiacul pe zile gagicii (avea la el nu stiu ce carte). In penibilitatea-i maxima i-a zis ca in a doua jumatate a lui mai o sa cunoasca o persoana mai in varsta decat ea si foarte interesanta cu care va avea o relatie furtunoasa sau ceva de genul asta... Geeeeez! Cum pot exista asemenea oameni????

    In sfarsit, au fost mult mai multe chestii, dar ideea e ca drumul a fost un cosmar pentru mine. De citit nu puteam sa citesc ca nu ma puteam concentra. Am ascultat la casti niste muzica la un moment dat, dar am facut greseala sa ma si joc ceva pe telefon, astfel ca mi s-a cam dus bateria...

    Deci cam asta a fost!
    Inca o data cu scuzele de rigoare, sper ca v-am distrat un pic.

    ReplyDelete
  10. Si? Cum s-a terminat? A plecat moshul cu gagica? Sau i-a suflat-o taranul? Sau poate a plecat moshu cu taranu... :)) Amuzanta povestirea, traumatizanta intamplarea :)

    ReplyDelete
  11. păi ţăranul a coborât la Ploieşti, iar eu pe la Chitila m-am postat la uşă că nu mai rezistam :-P

    ReplyDelete