Feb 14, 2010

Dupa Amy, Berlinale

Dupa cum povesteam intr-un post anterior, joi seara am fost, din nou, la un concert Amy Macdonald. Si, din nou, am plecat foarte multumiti. Mi se pare ca Amy a evoluat fata de concertul din septembrie, isi stapaneste vocea (foarte buna) cu mult mai multa siguranta, improvizeaza, si asa mai departe. In plus, are o noua imagine, care o prinde foarte bine. Melodiile de pe noul album sunt in genul celor de pe This is the Life, dar, de altfel, nici nu mi-as putea-o inchipui pe Amy cantand altceva. Dupa cum spunea si ea, a fost destul de ciudat pentru ca lumea nu stia melodiile, dar una peste alta experienta cu cantecele noi a fost ok. Pe de alta parte, toata lumea a cantat si a sustinut-o la melodii ca This is the Life, Mr. Rock and Roll, Run sau Let's Start a Band.

Dupa o zi de vineri in care ne-am mai odihnit dupa o saptaman obositoare, a urmat vizionarea primelor doua filme de la Berlinale: The Ghost Writer si Eu cand vreau sa fluier, fluier, ambele in competitia oficiala a festivalului, Wettbewerb. Nu o sa detaliez povestea nici unuia dintre cele doua filme, pentru ca sunt de parere ca merita vazute si nu as vrea sa le afectez farmecul; totusi, cei interesati pot citi cate ceva aici, aici sau aici. Noua ne-au placut mult ambele filme, cu un plus totusi pentru thriller-ul lui Polanski.

Pe scurt, la The Ghost Writer mi-au placut felul in care e filmat (cateva imagini iti raman mult timp in minte), regia si scenariul (cu rasturnarile lui de situatie) semnate Roman Polanski si Robert Harris, subiectul (o intriga politica de o oarecare actualitate, insa mai ales ideea de ghost writer, si tot ceea ce presupune aceasta meserie), si, nu in ultimul rand, jocul exceptional al actorilor (mai ales Ewan McGregor, in rolul scriitorului, Olivia Williams, in rolul sotiei ex-prim-ministrului britanic, si Pierce Brosnan, in rolul ex-prim-ministrului). Muzica este foarte potrivita, fiind folosita adesea pentru a sublinia suspansul, si chiar pentru a-l accentua. Filmul nu mi se pare o capodopera, dar mi se pare un candidat puternic pentru Marele Premiu, mai ales in contextul povestii cu Polanski, americanii si elvetienii.

Eu cand vreau sa fluier, fluier este un film fundamental diferit de super-productia lui Polanski. Realizat, probabil, cu un buget mic, cu un grup de actori format in mare parte din ne-profesionisti (multe roluri sunt jucate de detinuti), filmul romanesc reuseste sa iti lase o impresie puternica. Mi-au placut autenticitatea, subiectul (mi se pare ca e nevoie sa ne mai uitam si la ce se intampla la oamenii tineri care ajung in inchisoare, sa vedem de ce ajung acolo, sa vedem ce pot face cand ies, cum se pot reintegra), jocul actoricesc (George Pistereanu, Ana Condeescu, si Mihai Constantin, in rolurile principale), scenariul si, partial, regia (Florin Serban si Catalin Mitulescu). Ideea de a filma totul cu o camera "de umar" este interesanta, da un plus de realism filmului. Pe de alta parte e frustrant sa vezi calitatea foarte proasta a peliculei, concretizata intr-o imagine neclara (parca are purici pe fundal, cu au, din pacate, mai toate filmele romanesti); daca e ceva facut special de autori, imi pare rau, dar mi se pare o idee proasta. Foarte tari sunt dialogurile si, din pacate, traducerea in engleza (noi am avut subtitrare in engleza) distruge mai mult de jumatate din farmecul lor. Desi sunt uneori vulgare, aproape ca nu bagi de seama: sunt autentice, nu sunt cum sunt pentru a iesi in evidenta, ci pentru ca asa trebuie sa fie. Muzica poate deveni agasanta, dar, pana la urma, are o tenta caricaturala: ce pot asculta niste puscariasi?... pai manele... Per total: filmul poate spera la ceva premii, dar depinde destul de mult de cum este el perceput de juriu. Impresia mea a fost ca cine a trait in Romania poate sa il inteleaga, si sa il aprecieze pe de-a-ntregul; cine nu, nu prea...

In loc de concluzie as zice ca ambele filme s-au jucat cu salile pline (chiar la The Ghost Writer nu mai era nici un loc liber), lumea privind festivalul ca pe un mare eveniment (era amuzant sa vezi oameni care au venit doua saptamani in Berlin doar pentru a vedea filme). Ceea ce m-a surprins placut a fost ca la filmul Eu cand vreau sa fluier, fluier publicul vorbitor de limba romana nu era foarte numeros, pelicula starnind un interes destul de mare printre cei interesati de cinematografie.

In fine, aplaudam (si virtual, dupa ce am facut-o si in sala alaturi de ceilalti spectatori) cele doua filme si sunt convins ca si restul filmelor de la Berlinale ne vor oferi experiente placute. 

18 comments:

  1. Interesante descrierile voastre si impresiile. Concertul lui Amy cred ca a fost foarte misto, cat despre filme, inteleg ca trebuie sa le vad :) Totusi trebuie sa recunosc ca nu sunt un mare fan al filmelor romanesti, care dupa parerea mea si-au facut un obicei prost in a zugravi mai mereu "realitatea romaneasca". Parca as mai vrea sa vad si altceva din partea romanilor. Nu zic, unele sunt bune sau foarte bune, dar parca-s prea multe in acelasi ton.

    ReplyDelete
  2. In principiu tu ai dreptate, chiar remarcam ca asupra multor oameni care nu au treaba cu Romania filme ca Fluier nu au prea mare impact. E interesant ca multi vad aceste filme ca niste (tragi-)comedii... de fapt, exact ceea ce este realitatea noastra.

    Cu toate astea, chiar cred ca problemele de care ne lovim in tara isi pot gasi macar partial rezolvarea si prin expunere excesiva; deci filme despre realitatea romaneasca fac bine. Si, pe de alta parte, de unde sa isi ia artistul inspiratia daca nu din jurul sau...

    In other news: cica face Sergiu Nicolaescu un remake dupa Avatar, dar care se intampla in timpul razboiului mondial in Ucraina... oare cum o sa fie? :))

    ReplyDelete
  3. Nu prea cred ca expunerea excesiva rezolva cu ceva problemele... Mie mi se pare obiceiul tipic mioritic de a sta si a ne plange si de a ne accepta soarta, in loc de a face ceva. Dar o acceptam in asa fel incat sa fim siguri ca vede toata lumea chestia asta.

    Cat despre Sergiu, da-l 'req ca e nebun!

    ReplyDelete
  4. Radu, sunt de aceiasi parere referitor la filmele romanesti, insa trebuie sa recunosc ca filmul a fost lipsit de obscenitate, nu total, insa numai cea verbala a fost prezenta de data asta. Am invatat una buna : "jura-te pe mormantul ma-tii sa te usuci ca ea". Si in film nu a lipsit faza cu "Pup-o maaah!", evident in varianta advanced, dar nu pot sa scriu ca nu e in conformitate cu regulile blogului, iar eu sunt o doamna :P.

    ReplyDelete
  5. =)) =)) adica looooooooooooool
    bata-te norocul sa te bata, ca m-ai facut sa rad tare de tot!!!!!

    ReplyDelete
  6. Cu aceasta ocazie va atrag atentia asupra filmului romanesc de scurt-metraj "Derby", prezentat tot la Berlinala, in care se analizeaza (din motive diverse, pe care nu le detaliem, pentru a nu distruge farmecul vizionarii) pe toate fetele cele doua echipe de fotbal Steaua si Dinamo, si rivalitatea dintre ele. Eh?

    ReplyDelete
  7. Hai mai Florin:(, i-ai taiat maul lui Radu !
    Acum cand se animase discutia !

    ReplyDelete
  8. Cand vine vorba de fotbalul autohton, in special de super fortele romanesti Steaua si Dinamo, raman cam fara mau.

    ReplyDelete
  9. Am auzit foarte multe lucruri tari despre filmul cu fluieraturi. De-abia astept sa-l vad.

    Forza Steaua! ;)

    ReplyDelete
  10. bre, mai scrieti si voi ceva, ca am chef sa va mai citesc :)

    ReplyDelete
  11. Hai ca poate il mai anim si eu pe Raducu Bursucu :)) (azi am asea o stare, cred ca ar tb sa scriu in blog in loc sa ma gandesc la limbaje formale)!

    Bah filmele romanesti sunt cam taricele cand le vezi ce bugete au si cat de reale sunt. Socul e foarte mare in Occident pentru ca astia nici acu o suta de ani nu au vazut asa ceva. Iar unii nici nu se mai gandesc ca unii oameni obisnuiti pot trai asa. Si suntem cei mai tari din lume la facut haz de necaz si mistouri despre noi insine :). Nu ne intrece nimeni! Si daca e sa fim si noi number 1 la ceva, nu ma deranjeaza...bani si faima sa iasa, ce tot atata mandrie nationala. Chiar si fetele frumoasa, macar de le-am exporta si noi legal ar mai facea Boc rost de bani la buget si nu ar mai taia de la profesori si oameni obisnuiti!


    Pescuit sportiv sau Politist adjectiv crezi ca trateaza doar probleme ale societatii romanesti sau oarecum, un pic universale? Weekend cu mama e chiar super tare desi intr-adevar are legatura cu multe cazuri de abandon infantil cauzate de plecarile la munca in afara. Eu zic ca mai important e ce transmit si cum o fac :). Mie imi plac!

    Florine sa stii ca imaginea proasta nu e intentionata. Uita-te la 90% din filmele romanesti si o sa vezi ce sonorizare au sau imagine intunecata (si cu boxele la maxim de abia auzi ce zic aia). Pacat ca nu investim putin si in aparatura sau, pur si simplu, cei de la imagine si montaj sunt prea varza (si neexperimentati).

    ReplyDelete
  12. Da, stiu ca nu e intentionata partea tehnic proasta, doar ca nu mi-a placut :) O sa scriu azi-maine si despre un film frantuzesc cu imagine la fel de proasta. Din pacate, filmul respectiv a fost foarte prost, cu totul!

    ReplyDelete
  13. Care ma Mammouth de a dezamagit-o pe Calina ca e prea vulgar si plin de sexualitate? ;;)

    ReplyDelete
  14. Da, ala e :) dar dezamagirea nu a fost ca e prea cu sexualitate, ci ca e prea vulgar si obscen :) E o nuanta diferita.

    ReplyDelete
  15. da ma am inteles...ma infierbantasem si am scris sexualitate acolo...consider ca trebuie vazute si filme din astea, tocmai ca sa apreciezi altele

    sunt curios ce ai zice tu de "Jing Ping Mei" - The Forbidden Legend: Sex & Chopsticks

    http://www.imdb.com/title/tt1354553/
    http://www.lovehkfilm.com/reviews_2/forbidden_legend_sex_chopsticks.html

    ReplyDelete
  16. :) nu cred ca mi-ar placea :)

    ReplyDelete
  17. banuiam...desi sa stii ca are niste femei superbune...nu stiu cum sunt alea in Mammouth =))

    ReplyDelete